مسئول قارچ‌های خوراکی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ٢٨٨واحد تولید قارچ در خراسان رضوی مشغول به کارند که بیش از ۹۹ درصد آن ها قارچ دکمه‌ای تولید می‌کنند.

استقرار ۲۸۸ واحد تولید قارچ در خراسان رضوی

هایده وحیدآفاق در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: بیش از ۹۹ درصد تولیدکنندگان قارچ در استان قارچ دکمه‌ای تولید می‌کنند. به جز قارچ دکمه‌ای تعدادی قارچ اگزاتیک نیز وجود دارد که این قارچ‌ها به صورت پرورشی کشت می‌شوند.

مسئول قارچ‌های خوراکی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: از جمله این قارچ‌های اگزاتیک می‌توان به قارچ شاه صدف، یال شیر، اِنوکیا سفید و طلایی با مصرف خوراکی و شیتاکی، تروکی تیل و گانودرما با مصرف دارویی نام برد.

وی ادامه داد: این گونه‌ها وارداتی بوده و به صورت پرورشی کشت‌می‌شود. خراسان رضوی بالاترین میزان تولید قارچ‌های خاص را در کشور دارد و حدود هشت تولیدکننده در داخل استان به ویژه در اطراف مشهد در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

وحیدآفاق بیان کرد: به طور کلی ۲۸۸ واحد بزرگ و کوچک مجوزدار و بدون مجوز تولیدکننده قارچ در استان داریم که تقریباً ۸۳ درصد آن‌ها فعال هستند.

مسئول قارچ‌های خوراکی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از این تعداد ۶۲ واحد از نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و یا نظام صنفی کشاورزی صاحب پروانه‌اند و مابقی بدون مجوز در حال فعالیت هستند و ظرفیت تولید استان حدود ۱۲تن است که رتبه چهارم کشور را داریم. 

خبرنگار: طاهره فجرداوودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.